פניו של שוק התעסוקה עוברים מטמורפוזה מידי כמה שנים, וכך גם הקשרים בין ההנהלה לעובדים בארגונים ובחברות ובין העובדים לבין עצמם. אחד מהשינויים האחרונים שחלו בתחום, הוא מחויבותן של ההנהלות בארגונים לבריאותם הפיזית והנפשית של העובדים. תופעות שעד לפני שני עשורים נחשבו ללא מקובלות, כמו חדרי משחק לעובדים, ימי חופשה הנלקחים ללא הגבלה (כמו ב-Clicktale, נטפליקס, BUFFER וחברות דומות), הבאת בעלי החיים לעבודה וטרנדים נוספים, כיום, נחשבים לסטנדרטיים למדי, ומוטמעים בחברות החשות עצמן כאחראיות לעובדים שלהן, על כל ההיבטים הכרוכים בכך.

מושגים כמו Brown Bag Lunch, גיבושונים, תוכניות העצמה, ימי התנדבות ארגוניים או אימוני כושר לחברות, כבר הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהלקסיקון של העובדים בארגונים השונים בגודלם ובתחום העיסוק שלהם.

אימוני כושר לחברות

למה ארגונים משקיעים בבריאותם הנפשית והפיזית של עובדיהם?

היינו רוצים לתת את התשובה הנאיבית, הפילנתרופית והתלושה מהמציאות העסקית "כי זה מגיע להם", אבל אם נהיה כנים, יש מעט מאד פילנתרופיה בעסקים (ונאיביות – עוד פחות מכך), ולכן, התשובה האמיתית היא "כי זה משתלם להם". אבל, אין בכך כל רע, מכיוון שמדובר בעיסקה שמשתלמת לעובדים לא פחות משהיא משתלמת לארגון המעסיק, כך שבמציאות, נוצר מצב של Win-Win אופטימלי. בואו ננסח זאת כך: הוצאותיהם של ארגונים על טיפוח עובדים קיימים בריאים, חזקים, יצירתיים ולויאליים, קטנות בהרבה יותר מהעלויות הנלוות לאובדן ימי עבודה בשל מחלה, או מההוצאות בעת מציאת עובדים חדשים תחת עובדים שחלו (או עזבו בשל תנאים, אשר לדעתם, בחוץ, מחוץ לארגון, הם היו יכולים להשיג טובים מהם). חשבון רווח והפסד פשוט למדי, שממנו יוצאים נשכרים כל הצדדים.

במסגרת אותה שמירה על בריאות העובדים, אימוני כושר לחברות ממנפים את הרצון של העובדים להיות "כמו כולם" ומתעלים אותם לצורך יצירת תוכנית פעילות גופנית מגובשת במקום העבודה. אבל כיצד מתחילים בגיבוש תוכנית כזו?

כיצד משלבים אימוני כושר לחברות בתוכנית הבריאות הארגונית?

הבטיחו תמיכה ארגונית רחבה ככל האפשר בתוכנית. חשוב מאד לחלוק את הרעיון עם הדרג המנהל ועם מובילים ארגוניים לפני תחילת הגיבוש, על מנת לזכות בתמיכתם. במידה וישנן התנגדויות, התייחסו אליהן בכובד ראש, מאחר והתנגדויות שמתעלמים מהן או מזלזלים בחשיבותן אינן נוטות להיעלם, אלא צצות שוב בהמשך, והפעם ביתר שאת.

זהו את ועדת ההיגוי של התוכנית. גבשו צוות פנימי מקרב אנשי הארגון (מנהלים ועובדים כאחד) אשר מגלים עניין התוכנית זו. מטרתה של ועדה זו היא לעצב את התוכנית ולהגדיר קווים מאפיינים עבורה.

יחד עם ועדה זו:

  • קבעו את המטרות והיעדים הארגוניים המשותפים (למשל, הגברת מודעות לתזונה נכונה, הפחתה כוללת במשקל, העלאת רמת הכושר הגופני וכן הלאה).
  • זהו את העובדים שיובילו את התוכנית מקרב עובדים הארגון.
  • זהו שותפים ומשאבים קהילתיים למימון תמריצים למתמידים או למצטיינים.
  • החליטו על סל פעילויות או צרו קשר עם חברה שעיסוקה אימוני כושר לחברות.
  • אתרו מקומות בהם ניתן לבצע את הפעילות כמו פארקים או בתי ספר.
  • הקימו מערך תמריצים למשתתפים, למתמידים ולמצטיינים.

תכננו והקימו את אירוע הפתיחה של התוכנית. אם אתם רוצים להתחיל את התוכנית ברגל ימין, תוכלו להרים אירוע עם מוסיקה, אוכל, בידור, מידע, או כל דבר אחר שהצוות המתכנן יכול להעלות על דעתו, כדי למשוך תשומת לב חיובית לתוכנית. באירוע עצמו תוכלו להעביר מידע על התוכנית עצמה ועל האפשרויות העומדות לרשות המשתתפים בה, לספק מידע על תוכנית התמריצים, לעודד את מהמשתתפים להירשם לתוכנית, להתחיל בפועל בפעילות הראשונה, למשל, הליכה או אימון כושר.

שתפו את העובדים בפעילויות הכלולות בתוכנית. מאחר ותוכנית אימונים מוצלחת היא תוכנית בה המעורבים נלהבים מעצם השתתפותם ונרגשים מהעתיד לקרות, תוכלו להלהיב אותם בדרכים הבאות: הפיצו חומרי רקע מעמיקים על התחום (למשל, סקיצות למערכי דיאטה שונים או חוברת מתכונים בריאים), עודדו את המשתתפים הקיימים לצרף לתוכנית את חבריהם ותגמלו אותם על כך, היו קשובים לפידבקים ולהצעות שיפור, צרו קומוניקציה משותפת לכל המשתתפים (ניוזלטר, קבוצת וואטסאפ וכד'), ערכו הגרלת פרסים שבועית או חודשית שתכלול רק את העובדים המשתתפים, כשהפרסים יהיו קשורים לתחום האימון (למשל, סט משקולות ידיים-רגליים איכותי, הליכון מאיכות טובה, מנוי לחדר כושר וכו').

בצעו מעקב אחר ההתקדמות ברמת הארגון. למשל, במקרה של ארגון שבוחר בהליכה כצורת האימון המועדפת עליו, ארגנו אמצעי כלשהו בו יוכלו כל המשתתפים לפרסם את הקילומטראז' היומי שהם צעדו. זו יכולה להיות קבוצת פייסבוק, קבוצת וואטסאפ, מייל וכן הלאה. דאגו שמישהו מהמשתתפים יתעד את כל הנתונים הללו ויקבץ אותם.

חגגו את השגת המטרות והיעדים שנקבעו – כשמטרת התוכנית מושגת, יש לחגוג. תוכלו לחגוג ביום כיף, במסיבה בארגון, ביציאה לבאולינג, בצפייה משותפת בסרט, בהרצאה, או בכל דרך אחרת בה מעדיפים המשתתפים בתוכנית לחגוג.

הציבו יעד חדש. עשו זאת תוך קבלת פידבקים מהמשתתפים בתוכנית על הקשיים והאתגרים בהם נתקלו בהשגת היעד הקודם. את הפידבקים תוכלו לקבל על ידי סקרים אנונימיים או כאלה שאינם, במייל, בפתקים, או בכל דרך אחרת הנוחה לכם ולעובדים.

הצבת יעד חדש הינה הזדמנות מצוינת לחדש את רמת העניין בתוכנית בין עובדי הארגון שעדיין לא הצטרפו אליה. ניתן לעשות זאת באמצעים כמו תליית שלטים ליד המעליות הממליצים להשתמש דווקא במדרגות, הפצת סבב ניוזלטרים חדש על התוכנית ומטרותיה, שילוב מידע על התוכנית בארוחות המשותפות לעובדי הארגון (Brown Bag Lunch) וכן הלאה.

ליעוץ מקצועי ותיאומי אימונים, פנו אלינו, צוות פרימיום פיטנס.